Arany János Iskola - Bemutatkozás Arany János Iskola - Alapfok Arany János Iskola - Szakiskola Arany János Iskola - Autisták Arany János Iskola - Szolgáltatásaink Arany János Iskola - Tagintézmény - Ezredéves Iskola
 

HELYSZÍNI TANÁCSADÁS

Helyszíni tanácsadás protokollja

Helyszíni tanácsadás célja: a családok és a szakember közötti együttműködés, együttgondolkodás hatékonyságának fokozása.

  1. Kapcsolatfelvétel
  2. Igényfelmérő- lap kitöltetése
  3. Probléma azonosítása *- sérülés- specifikus csoportok
    1. mozgáskorlátozott
    2. hallássérült
    3. látássérült
    4. értelmi fogyatékos
    5. beszédfogyatékos
    6. autizmussal élő
    7. megismerő funkciók és a viselkedés rendellenessége (disz-lexia, diszgráfia, diszkalkulia, hiperaktivitás, egyéb részké-pesség zavarok)
  4. Tájékoztatás, információk nyújtása
  5. Ellátás, javaslattétel, tanácsadás
    • Diagnózis
    • Jogok, juttatások, támogatások
    • Oktatás
    • Szociális ellátások
    • Gyermekvédelem
    • Egészségügy
    • Civil szervezetek
    • Diagnosztizáló intézmények
    • Terápiák, fejlesztő módszerek
    • Hasznos szabadidős tevékenységek, játékok
    • Könyvajánlás, internetes oldalak
  6. Kapcsolattartás
  7. Nyomonkövetés
  8. Mentorálás, konzultációk

Helyszíni tanácsadás Helyszíni tanácsadás

 

A tanácsadás tematikája

Tanácsadást igénylő, tanácsot kérő személy/ek feltérképezése

  • szülő,
  • szakember,
  • társszakma (védőnő, családsegítő stb.)

Együttműködési megállapodások megkötése.

 

MIÉRT adjuk a tanácsot?

Tanácsadás céljának meghatározása

  • Diagnózis, szakvélemény értelmezése
  • Megfelelő helyre irányítás
  • Ellátás biztosítása
  • Megelőzés
  • Szolgáltatási kör bővítése
  • Tájékoztatás

 

HOGYAN adjuk?

Tanácsadás formája, módja

  • egyéni beszélgetés
  • csoportos megbeszélés

 

MIT tudunk nyújtani?

Lehetőségek, szolgáltatások köre Feladatok, szolgáltatások:

  • szülők, tanácskérők tájékoztatása a jogokról, kedvezményekről, igényelhető támogatásokról
  • információk biztosítása az ellátási formákról, szolgáltatásokról, terápiás lehetőségekről
  • információk nyújtása intézmények, szervezetek, egyesületek, alapítványok elérhetőségéről, tevékenységi körükről, munkájukról
  • tanácsadás a gyermek fejlődésmenetének megsegítése érdekében
  • ötletadás otthoni fejlesztési lehetőségek bővítésére
  • házilag elkészíthető eszközök bemutatása, elkészítésben való segítségadás
  • gyakorlási lehetőségek kialakítása a mindennapokban
  • nevelési, gondozási területeken felmerülő problémák megbeszélése
  • viselkedés ill. magatartásbeli problémák megelőzése és kezelése
  • gyermeki reakciók hatékony értelmezésének megsegítése
  • szociális készségek fejlődésének elősegítése
  • önálló életvitel kialakítása, megsegítése
  • terápiás-, és speciális eszközökhöz való hozzájutás segítése
  • gyógyászati termékek, segédeszközök igénylésének, kölcsönzésének segítése
  • segítségnyújtás a megfelelő játékok kiválasztásában
  • szabadidős tevékenységek ajánlása
  • kiadványok, könyv és szakirodalmi ajánlások
  • aktuális információk áramlásának biztosítása
  • együttgondolkodás a gyermek jövőképének kialakításában

Helyszíni tanácsadás

 

MIVEL tudunk segíteni?

Segítségadás konkrét meghatározása

  • Speciális eszközök
    • korrektív, kompenzáló speciális eszközök a látás-, hallás-, mozgás-, értelmi-, beszédsérült, autista, sú-lyosan, halmozottan sérült gyermekek, tanulók számára
    • hely- és helyzetváltoztatáshoz szükséges eszközök a súlyosan, halmozottan sérült, a látás-, és mozgássérült gyermekek, tanulók számára
    • speciális fejlesztő eszközök a látás-, hallás-, mozgás-, értelmi-, beszédsérült, autista, súlyosan, halmozottan sérült gyermekek, tanulók számára
    • a tanítási, tanulási folyamatban felhasználható speciális taneszközök a látás-, hallás-, mozgás-, értelmi-, beszédsérült, autista, súlyosan, halmozottan sérült gyermekek, tanulók számára
    • speciális digitális és IKT eszközök taneszközök a látás-, hallás-, mozgás-, értelmi-, beszédsérült, autista, súlyosan, halmozottan sérült gyermekek, tanulók számára
  • Eszköz–, könyv–, és médiatár kínálata
  • Eszközlista, online katalógus
  • Eszközhasználat bemutatása
  • Eszközök kölcsönzése
  • Segédanyagok, kiadványok
    • Korai füzetek
    • Arany-téka gyógypedagógiai módszertani füzetek
    • Segéd-kezek módszertani folyóirat
  • Inklúziót segítő szakmai műhely foglalkozásai:
    • Arany- hétfő előadások, továbbképzések
    • Eszközkészítő műhelymunka
  • Home training
  • Szülőklub
  • Konzultációk
  • Diagnózis, szakértői vélemények értelmezése
  • Habilitációs foglalkozások vezetése
  • Szakirodalom ajánlása
  • Hasznos linkek jegyzéke, elérhetőségek adása
  • Oktatófilmek készítése, bemutatása

Helyszíni tanácsadás Helyszíni tanácsadás

 

KI adja a tanácsot?

Kompetens tanácsadó személyének megadása

Gyógypedagógus:

A gyógypedagógus a sérült, akadályozott gyermekek, fiatalok valamint felnőttek nevelésére, oktatására, fejlesztésére, rehabilitációjára, gyógypedagógiai terápiájára valamint gyógypedagógiai kísérésére felkészült felsőfokú végzettségű, diplomás szakember.

Kompetenciája:

A speciális nevelési szükségletek és életvezetési problémák átfogó ismeretéből adódó gyógypedagógiai feladatok meghatározása és ellátása.

Főbb alkalmazási területek:

  • gyógypedagógiai óvodák
  • gyógypedagógiai iskolák
  • szakszolgáltatás
  • integrált iskoláztatás
  • szakmai szolgáltató
  • egészségügyi, rehabilitációs, gyermek- és ifjúságvédelmi intézmények

A gyógypedagógiai tanárok foglalkoznak:

  • a látássérültekkel, ők a tiflopedagógusok
  • hallássérültekkel, ők a szurdopedagógusok
  • a beszédben akadályozottakkal (beszédsérültek, beszéd-, hang- és nyelvi zavart mutatók), ők a logopédusok
  • a viselkedés- és teljesítményzavarral küzdőkkel (nehezen nevelhetők), ők a pszichopedagógusok
  • a mozgáskorlátozottakkal (mozgás- és testi fogyatékosok, sérültek), ők a szomatopedagógusok
  • az értelmileg akadályozottakkal (mérsékelt, súlyos, legsúlyosabb fokú értelmi fogyatékosok), és tanulásban akadályozottakkal (enyhe fokú értelmi fogyatékosok, nehezen tanulók), ők az oligofrénpedagógusok

Tevékenysége:

Nevelés, oktatás, fejlesztés, pedagógiai prevenció és pedagógiai terápia, az életfeltételek jobbítására irányuló segítés és tanácsadás

A gyógypedagógiai tanár kompetenciája:

  • A beiskolázott tanulók megismerése: megismeri a tanulók viselkedését, jellemző tulajdonságait, tapasztalatokat gyűjt a gyermekről, vezeti a fejlődési lapokat, felismeri a gyermek egyéni szükségleteit, megismeri és felhasználja más szakemberek véleményét.
  • Az oktatási-nevelési folyamat tervezése: megtervezi az egyes tantárgyak oktatásának folyamatát, meghatározza a tanórákra lebontott tananyag-feldolgozási sorrendet, kiválasztja a minősítési módokat.
  • Az oktatási-nevelési folyamat vezetése: megtervezi a tanulás rendjét, kiválasztja a taneszközöket, dokumentálja a tanulás eredményességét, hozzájárul a tanulási akadályozottság csökkentéséhez, megelőzi az újabb tanulási nehézségek kialakulását, részt vesz az iskolai élet eseményeiben.
  • Együttműködés az oktatási, nevelési partnerekkel: együttműködik mindazokkal, akik közvetlenül, ill. közvetve részt vesztnek a gyerekek nevelésében, tájékoztatják egymást munkájukról, véleményt cserélnek, tanácsot kér és ad.

Gyógypedagógiai tevékenység:

A gyógypedagógia tevékenység rendszerét, kompetenciáját a nevelés fogalmánál tágabban értelmezzük. A gyógypedagógiai tevékenység azokra a személyekre irányul, akik a fent nevezett tipológia alapján kialakult speciális pedagógiák kompetencia körébe tartoznak. A gyógypedagógiai tevékenység a nevelésen túl az érintett személyek terápiáját, rehabilitációját, életvezetésének segítését és társadalmi érdekeinek képviseletét is magába foglalja. Ez a tevékenység a résztvevő személyhez igazodik. Munkája során széleskörű szolgáltatást nyújt a sajátos nevelési igényű tanulóknak. Egyéni fejlesztési tervet készít, melynek segítségével habilitációs foglalkozásokat tart. A különböző tantárgyak oktatása közben tekintettel van a tanulók képességeinek egyéni különbözőségeire és ennek megfelelően segíti fejlődésüket. A tanköteles kor előtt és után is segíti a gyógypedagógiai támogatást igénylőket. Utazó gyógypedagógusként segítséget nyújt az integráltan nevelődő tanulásban akadályozott gyerekek fejlesztéséhez. Segíti a pedagógust a diagnózis értelmezésében. Kölcsönösségen alapuló együttműködést alakít ki a pedagógussal.

Helyszíni tanácsadás

 

A jó tanácsadó ismérvei

A tanácsadó /mentor egy olyan szakmailag hiteles, innovatív személy, aki felkészültségével, nyitottságával, folyamatos jelenlétével képes arra, hogy segítse, irányítsa, megvalósítsa a szakmai tanácsadást.

Sajátosságai: rugalmasság, empátia, felkészültség, elfogadás, példaadás, reflektivitás, jó kapcsolatteremtő készség. Továbbá bíztató, megerősítő, visszajelzést adó, dokumentációt pontosan vezető, segítő, motiváló, meghallgató, tájékozódó.

Rendelkezik a következő képességekkel:

  • Általános pedagógiai képességek
    • Kommunikációs képesség
    • Konstruktív vagy didaktikai képesség
    • Szervező képesség
  • Speciális pedagógiai képességek
    • Helyzet-felismerési képesség
    • Döntési képesség
    • Alkalmazkodási képesség
    • Tolerancia képessége
    • Identifikációs képesség
    • Empátia képessége
    • Figyelemmegosztás képesség
    • Játszani tudás képesség
  • Rendelkezik a következő ismeretekkel, tulajdonságokkal
    • Gazdag és rugalmas viselkedési repertoár
    • Gyors helyzetfelismerés és konstruktív helyzetalakítás
    • Erőszakmentes és konstruktív konfliktusmegoldás
    • Együttműködés képessége
    • A pedagógiai helyzetek, jelenségek elemzésének képessége
    • Mentális egészség

 

MIKOR történik a tanácsadás?

Időkeretek meghatározása

A tanácsadó a probléma azonosítása után határozza meg: adott esetenként, sérülésspecifikumonként, célcsoportként eltérő lehet.

Időintervallum lehet: órában, hetekben, hónapokban, negyedévekben megadva.

 

HOL történik a tanácsadás?

Tanácsadás helyének, helyszínének megjelölése

Intézményünkben: forrásszoba, könyvtár, irodahelyiség, foglalkoztató szoba, tanterem, mozgásfejlesztő terem, csoportszoba

Külső helyszínen: lakás, óvoda, iskola, ill. igény szerint

Közzététel, megismertetés formái:

  • honlap
  • folyóirat
  • szórólap
  • kiadvány
  • elektronikus út/ e- mail

 

Tájékoztató kiadvány szülők számára

  • Útmutató azoknak a szülőknek, akik akik problémát észlelnek gyermekük fejlődésében

Útmutató tartósan beteg gyermekek oktatásáról, Arany-téka gyógypedagógiai módszertani füzetek

  • Lugosiné Neumann Márta: Gyógypedagógiai szótár
  • Lugosiné Neumann Márta: Olvasásfejlesztés
  • Lugosiné Neumann Márta – Lugosi József: Fejlesztő játékok
  • Megyerné Fodor Zsuzsanna: A finommotorika fejlesztése
  • Megyerné Fodor Zsuzsanna: Kognitív funkciók/ megismerő tevékenységek fejlesztése
  • Megyerné Fodor Zsuzsanna: "Csigaprojekt"- Saját készítésű fejlesztő eszközök alkalmazása az inkluzív pedagógiai gyakorlatban (módszertani segédanyag a tevékenységjavaslatok megvalósításához)
  • Molnár Ágnes: Szocioemocionális Pedagógiai Terápia
  • Pothárnné Gárdonyi Ágnes: Kognitív funkciók fejlesztése
  • Molnár Ágnes – Schindeléné Tiringer Gabriella – Varsányi Istvánné – Lugosiné Neumann Márta : Matematikai készségek fejlesztése I
  • Várnagy Péterné Sereghy Fruzsina: Gyógyúszás
  • Mészárosné Törzsök Zsuzsanna – Pothárnné Gárdonyi Ágnes: Készségfejlesztés művészeti neveléssel

Segéd-kezek módszertani folyóirat

15 szám

Arany– hétfő előadások, továbbképzések

  • Az együttnevelés megvalósítási szintjei
  • Az utazó szakember–hálózat működése
  • Autizmus spektrumzavarok megismerése
  • Magatartászavarok, viselkedésrendezés
  • A közösség szerepe az integrációban
  • Konfliktuskezelő stratégiák
  • Tanulásban akadályozott gyerekek iskoláinak funkcióváltása
  • A mozgás szerepe a tanulási képességek fejlesztésében
  • Euritmia– a látható beszéd
  • A kognitív képességek fejlesztése
  • Szocioemocionális pedagógiai terápia
  • Szakértői vélemények értelmezése
  • Az agresszió kezelése
  • Drámajátékok
  • Hogyan kezeljük a hiperaktív figyelemzavaros gyermeket az oktatási, nevelési folyamatban?
  • Az utazó gyógypedagógiai szolgáltatás Székesfehérváron a középfokú közoktatási intézményekben
  • A tanulási motiváció
  • A korai intervenció

Eszközkészítő műhelymunka

  • Finommozgások fejlesztése
  • Fejlesztő eszközök, játékok alkalmazása a tanulási–tanítási folyamatban
  • Fejlesztő eszközök, játékok készítése a grafomotorika fejlesztésére
  • Fejlesztő eszközök, játékok készítése a kognitív funkciók/ megismerő tevékenységek fejlesztésére
  • Fajátékok készítése a tanulási képességek fejlesztéséhez
  • Saját készítésű fejlesztő eszközök alkalmazása az inkluzív pedagógiai gyakorlatban

Kidolgozás alatt

  • Oktatófilmek címjegyzéke
  • Korai füzetek

Gyógytestnevelés

Minden székesfehérvári gyermek részt vehet, akiknek iskolaorvos, vagy ortopéd orvos gyógytestnevelést javasolt, és rendelkezik az orvos által megállapított diagnózissal.

Könyv–, eszköz–, és médiatár

  • Könyvtári állomány: 6675 db
  • Fejlesztő eszközeink száma: 901 db

Helyszíni tanácsadás Helyszíni tanácsadás

ESEMÉNYNAPTÁR

Összes Esemény >>

AKTUALITÁSOK

KONDUKTÍV PEDAGÓGIA AZ INKLUZÍV NEVELÉSÉRT KONFERENCIA
Részletek >>>



Hírek részletesen



Ökoiskola


Ökoiskola


TehetségPont


Bázisintézmény
logo
 
8000 Székesfehérvár, Szekfű Gyula utca 6.    —    Tel/fax: 22-504-674; 22-504-675    —    Email: aranyszfvar@gmail.com
2013. — Arany János Óvoda, Általános Iskola, Szakiskola és Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény — Székesfehérvár — Minden Jog Fenntartva!